Satu klik umpama sesuap nasi

mercredi 25 novembre 2009

Coba, coba kau dengar...

Bila perempuan, eh aku.


Bila aku marahkan seseorang atau keadaan, aku diam. Diam sediam-diamnya. Membisu, automatik. Aku tak sanggup nak luah apa yang aku rasa bila aku sedang dalam keadaan marah. My words are cold you know, I don't want them to hurt you.


Kaum2 perempuan di sekitarku biasanya faham, walaupun baru kenal.


Aku diam sampai aku sejuk. Kalau tak serius, aku buat macam biasa balik. Kalau serius, aku cakap dengan cara paling bijak yang aku boleh fikirkan.


Tapi lelaki2, akan tanya,


"Kenapa diam?"


"Haa... Kalau tak puas hati cakap. Jangan pendam2."


"Sampai bila nak diamkan diri?" (Sampai kena pujuk lah.)


Bila aku cakap apa yang aku tak puas hati, tau diorang jawab apa?


"Laaa... Hal kecik macam tu pun nak dibesar2kan ke?"


"Membebel je lah."


Dan seterusnya berbahas macam never ending story. Dan jangan harap diorang nak bagi perempuan menang. Bukan diorang nak tenangkan kita, makin curah minyak kat api lagi.


Seperti lelaki yang tak suka orang offer pertolongan bila mereka tak minta dan benci di arah2 untuk buat sesuatu, perempuan paling benci bila lelaki memberitahu perempuan tak sepatutnya rasa apa yang mereka sedang rasa. You guys menafikan hak perempuan itu untuk marah, risau, cemburu, bengang, sedih dan sebagainya tahu tak? Cuba kalau sendiri yang kena. 


"Tak payah lah marah2, hal kecik je. Sebelum2 ni kawan you panggil you gemuk you relax je?"
(Kata2 menafikan kelogikan perempuan itu berasa marah.)


"Yang you nak jealous kenapa? Dah I satu ofis dengan dia memang lah kitorang keluar lunch sama2 tiap2 hari."
(Kata2 menafikan kelogikan perempuan itu berasa cemburu.)


"Tak payah lah nak risau2, I baru minum 5 gelas. Boleh drive sampai rumah punya."
(Kata2 menafikan kelogikan perempuan itu berasa risau.)


"Tak payah lah nak risau, anak kita tu kan lelaki, dia nak balik esok pagi pun bukannya ada orang nak rogol."
(Kata2 menafikan kelogikan perempuan itu berasa risau.)


Perempuan juga benci lelaki sibuk offer jalan penyelesaian untuk masalah mereka. 


"Susah2 sangat bos you tu cerewet, you berhenti je lah kerja."


"Kalau bapak you tu asyik nak marah2 je, dah tak payah balik rumah dia lagi." 


Oh my God, we just want you to LISTEN, not giving solutions!!! Unless if we do ask.


Diam salah, cakap kalah. Kaum mana yang paling susah untuk difahami ni?


3 patah perkataan:

RV beauty a dit…

First of all "ouch"?

You just have to find less shallow guys I guess.

P o p p y a dit…

yup, tak semua laki2 busuk kan?

The Plain Melayu a dit…

Yeah tak semua laki-laki busuk.

You just need to find the right not so shallow guys?